Rozhovor s Dušanem Součkem: Dá se affiliate podnikáním v Čechách uživit?

Doporučování produktu za provize neboli affiliate. Dá se tímto podnikáním v Čechách uživit? Jak velkou musíte mít databázi, abyste se stali velkými hráči této „online hry“? To a mnohem více se dozvíte v dnešním rozhovoru s affiliate podnikatelem Dušanem Součkem.

dusan_soucek

Co tě přivedlo k affiliate podnikání?

Když nad tím tak přemýšlím, tak to byla možná nějaká představa snadného výdělku. “Jenom pošlu e-mail s affil linkem a konverze začnou chodit samy.” Brzy jsem samozřejmě poznal, že to není tak úplně pravda. A pokud přemýšlíte nad affiliate podnikáním dlouhodobě, tak je to hodně o zvažování a vymýšlení různých strategií. Ostatně, jako v každém podnikání.

Také to bylo a stále je něco nového. Aktuálně je to příležitost být na začátku nových věcí. Moje specializace je podpora velkých infokampaní a evergreenových infoproduktů. Trh tady není tak nasycený jako tomu je třeba u affiliate podpory e-shopů, cestování, nebo segmentu půjček. Provize je řádově mnohem vyšší, často několik tisíc, než u e-shopů, kde je často jenom v jednotkách procent.

Také je ale potřeba říct, že prodat infoprodukt, je mnohem těžší než třeba prodat židli v e-shopu s nábytkem, nebo nastrčit affil link chlapíkovi, který nutně hledá půjčku před výplatou. Židli totiž lidé potřebují, o půjčce raději pomlčím. Vzdělávací kurzy sice také, ale drtivá většina trhu si myslí, že vzdělávání nepotřebuje. Není to snadné – miluji výzvy.

Jak dlouho se věnuješ affiliate podnikání?

Možná 3 roky a poslední rok hodně intenzivně. Líbí se mi, že mluvíš o “affiliate podnikání”. Často se spíše používá “affiliate marketing”. Právě podnikatelské myšlení podle mě rozdělují malé affiláky, kteří občas někde najdou nějakou placenou konverzi od opravdových hráčů na trhu, kteří nad problematikou uvažují v mnohem širším měřítku.

Co se ti líbí na affiliate podnikání?

Miluji to! Je to win – win – win strategie. Ale často vidím, že se dějí různé NEwin věci. Občas vidím snahu spoléhat na affiliate partnery více, než je zdrávo – což může vést ke zklamání. Affiliate marketing může o několik procent zvednout prodeje, ale rozhodně za vás neudělá veškerou práci při prodeji – je to partnerství.

V programech, které spravuji, není výjímkou, že 50 % placených konverzí automatické systémy nezměří a jsem si jistý, že toto se děje napříč spoustou jiných velkých kampaní. Také ale vidím různé nekalé praktiky ze strany partnerů. Vzájemné přebíjení odkazů pomocí bambilionů v bonusech a jiné povedené taktiky různých vykutálených partnerů. Soutěživost a vzájemné hecování v průběhu kampaně je mocný nástroj zvyšující ROI, ale nic se nesmí přehánět. Z affiliate partnerství se tak vytrácí samotná podstata – tedy doporučování dobrého produktu. Je to občas spíš lov na konverze.

Některé situace jsou hodně vypjaté. Já to ale miluju. Když je člověk moc v klidu, tak zakrní, a to není dobře pro nikoho! A jak říkám, je to segment, který je hodně na začátku a vše se vyvíjí. Někdy mám pocit, že jsme na takovém divokém východě v affiliate podnikání.

Jaké byly začátky tvého podnikání?

Strašné… Možná vás to překvapí, ale já jsem vůbec nezačínal v onlinu. Možná až 8 let jsem podnikal offline a veškerý můj přesah do onlinu byl fakt, že kamarád mi udělal webovky. Můj první online projekt, eshop s nábytkem, zkrachoval. A takhle bych mohl pokračovat klidně další 2 áčtyřky textu. :-)

Mám tedy skvělé předpoklady pro fantastický online úspěch. :-)

Dá se affiliate podnikat i přestože máš malou databázi?

Nedá, pokud tomu uvěříte! Díky za tuhle otázku, velikost databáze je velmi často diskutované téma  v průběhu podpory infokampaní. Zažil jsem i diskuze, kdy “malí” affiláci byli odsouváni na okraj zájmu a autoři programů se bavili pouze s “velkými hráči”. Je vyloženě trapné, že velikost partnera se měří počtem kontaktů v databázi – spíš to značí určitou nevyzrálost autorů kampaně.

Byly doby, kdy jsem byl právě odsouvaný na okraj zájmu. Odmítl jsem se s tím smířit a přestože jsem nikdy neměl velkou databázi, daří se mi nyní celkem spolehlivě válcovat “velká zvířata”. Mám systém, který se dá jednoduše vzít a napasovat na téměř jakoukoli kampaň.

Důkazem pro to může být úspěšný příběh nejlepšího affiliate partnera jedné poslední kampaně, kde jsem vedl Affilky. Ivana Cikánková, bez velké databáze téměř s nulovou zkušeností vyhrála žebříček affiliate partnerů. Zde si o tom můžete přečíst rozhovor. 

Jakou máš radu pro ty, kteří začínají s affiliate podnikáním?

Ať nekoukají napravo nalevo a zkrátka začnou. Ať se připraví na to, že klidně půl rok neuvidí jedinou placenou konverzi. Affiliate PODNIKÁNÍ je easy, ale i tady slaví úspěch aktivita.

Ať zůstanou nohama na zemi a dobře si vybírají, co podpoří. Ať se nenechají zblbnout vysokou provizí a zajímají se především o konverznost a historii projektu nebo autora. Ať věří víc číslům než srdci. Ať se naučí věci chytře nedodělávat – občas zkrátka stačí, když jsou věci funkční, než hotové. Ať jsou šílení a nebojí se to klidně i pěkně po*rat.

Na začátku jsem několikrát odboural pracně budovanou databázi kontaktů, napsal jsem možná už 50 affiliate článků – drtivou většinu už nenajdu ani v archivu. Skončili v propadlišti wordpressu – byly hrozné. Dnes není problém postavit během měsíce celý blog, nabrat tisícovou databázi a získat desítky placených konverzí. A domluvit si individuální podmínky s autory.

A ať počítají, že to opravdu nemusí vyjít. Občas je to jako burza – nemusíte trefit trend, přestože všechny ukazatele naznačují velký úspěch.


Podělíš se se čtenáři o informaci o zajímavé kampani, kterou jsi vedl?

Kampaně vždy napíší hodně zajímavé příběhy. Často je to smršť emocí, kde se střetávají motivy partnerů, autorů kampaně a samozřejmě i zákazníků. Všichni chtějí vydělat, partner chce co největší provizi, zákazník co nejnižší cenu a majitel programu co největší zisk. Poskládat to, aby to všem dávalo smysl je challange i pro Chucka Norrise.

Asi nemám žádnou vyloženou perličku ze zákulisí. Mám ale obrovskou radost, že v segmentu velkých infokampaní a evergreenových kurzů se objevují čím dál častěji kvalitnější programy, které pomalu napravují zprzněné jméno “infopodnikání” a ještě větší radost mám, že se stále častěji objevuje více a více partnerů, kteří mají menší či větší úspěch. Už to není takový fanatismus jako dříve – kdo se nyní pouští do affilu infopodnikání to myslí mnohem vážněji a není to taková rychlokvaška.

Už to není jen hra pár vyvolených, kteří si mezi sebou navzájem honí … kontakty z databáze. Ke kterým ostatní vzhlíží často jako k bohům. Ti už odpadli a na trh vstupují noví draví hráči – affiliate podnikatelé.

Dá se podle tebe affiliate podnikáním uživit?

Dá a jak! Peníze se dají dobře vydělávat různě. Přijde mi padlé na hlavu upřednostňovat jeden byznys před druhým. Dařilo se mi i v offlinu, ale nezapomenu na jednu situaci, kdy jsem se asi ve 2 ráno vrátil z dodělávaní jedné zakázky u klienta, otevřel e-mail a tam jsem měl dvě zprávy. Jedna byla od klienta, že ráno potřebuje mít odevzdaný a hotový projekt, který si u mě zadal zhotovit a druhá zpráva byla od brigádnice, kterou jsem na tuto práci najal a několik týdnů urgoval. Říkala něco jako, že přemýšlela o spolupráci a raději by ji nyní pozastavila.

Stav účtu mi napovídal, že to musím dodělat. Ráno jsem odevzdal projekt spokojenému klientovi. Je to cca 5 let zpátky a tehdy jsem neměl vůbec žádný volný čas.

To byl moment, kdy jsem si řekl, že vybuduji podnikání, které mi bude vydělávat peníze i bez mé aktivní účasti. A online podnikání tohle právě skvěle nabízí. Affiliate podnikání je dnes jedna z největších online příležitostí.

Dnes nejsou výjímkou dny, kdy otevřu e-mail a tam mám několik placených konverzí nebo zaplacených objednávek za mé produkty. To je trošku lepší pocit. :-)

Je affiliate podnikání snadné?

Už jsem se o tom několikrát rozpovídal výše, tak dám jen moji oblíbenou Fordovskou odpověď. Cokoli, co si dáte do hlavy je pravda. Ano, je těžké! Ano, je snadné! :-)

Připravujeme společné školení Affiliate I. Na co můžou zájemci těšit? Proč by měli přijít?

Protože vzdělávání je základ. Mám za sebou období, kdy jsem si myslel, že všechno znám a hrdě jsem tvrdil, že čtu akorát televizní program. Přišlo mi to jako dobrá hláška. Jestli mě některé slepé uličky v podnikání něco naučili, tak to bylo určitě to, že vzdělávání je základ.

Chtěl bych lidem ukázat, jak přemýšlet nad strategií a jak i s malým vstupem zahrát velké divadlo a vytěžit maximum, které v danou chvíli dokážou. Chcete třeba vědět, jak jsem s cca 150 kontakty v databázi získal 5 placených konverzí v hodnotě 2 500 Kč a odjel na setkání TOP affiliate partnerů?

Přijďte na školení…

Dušan Souček – www.dusansoucek.cz

Otázky pokládala: Dagmar Kožinová – manažerka partnerského programu, firma Smartselling a.s.

Dagmar Kožinová

Manažerka partnerské spolupráce Od svých 23 let působila jako manažerka vedoucí obchodní týmy. Poslední pracovní pozice byla obchodní ředitelka. Hlavní pracovní náplní bylo stanovení obchodní a marketingové strategie, jednání s významnými obchodními partnery a vedení týmu obchodníků. Miluje vést lidi, vytvářet a budovat vztahy. Význam vidí v hledání harmonie mezi zájmem člověka, firmy a ve vyšším smyslu naší práce a podnikání. A to je i důvod proč v současné době spolupracuje s Firmou 2.0.

Komentáře

    Přidat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *