Nízkonákladový účinný marketing – to je guerrilla marketing

Guerrilla marketing je partyzánský marketing. Má za cíl pomoci malým a středním podnikatelům bojovat s konkurencí při mnohem nižších nákladech. Malé a střední firmy obvykle nemají k dispozici tolik prostředků na marketingové aktivity jako velké společnosti. Stejně však chtějí úspěšně prodávat své produkty či služby, a proto je pro ně účinný marketing nutností. Za guerrilla konceptem nestojí peníze, ale především nápady, čas a energie.

banner_1

Slovo guerrilla pochází ze španělštiny a znamená „partyzán“. Partyzánské jednotky často musely čelit převaze soupeře, ať už početní, nebo materiální. Pokud chtěly uspět, nemohly se pustit do standardního boje, ale musely vymyslet překvapivé údery, které protivník nečekal. Co dělalo partyzány úspěšnými v boji, byla znalost území, na kterém bojovali – zpravidla šlo o jejich domácí teritorium – a samozřejmě i chytrost, s jakou dokázali protivníka překvapit, zaútočit na něj, ba dokonce ho i porazit. A to s minimem prostředků. Na tomto principu funguje i guerrilla marketing.

Zakladatel a otec partyzánského marketingu Jay Conrad Levinson ho definuje jako nekonvenční marketing, jehož účelem je dosažení maximálního efektu s minimem zdrojů. Nejdražšími položkami jsou váš čas a jedinečný nápad a také kreativita, důvtip a někdy i špetka drzosti. Jinými slovy, guerrilla marketing je nízkonákladový marketing.

Napadla mě jedna ukázka z praxe:

Jistému majiteli prodejny si zákazníci opakovaně stěžovali na to, že v obchodě není nikdo, koho by mohli požádat o pomoc. Jak to tento podnikatel vyřešil? Do zásobníku pitné vody umístil pohárky kornoutkového tvaru. Jelikož se tyto pohárky nedaly položit na žádný povrch, zaměstnanci byli nuceni vypít si svůj drink mnohem rychleji. Tato jednoduchá strategie zapříčinila, že zaměstnanci zkrátili svou přestávku a zvýšili svoji produktivitu.

Co je ve skutečnosti guerrilla marketing?

Je to vzácné spojení mezi vámi a kýmkoli, kdo si kupuje to, co prodáváte. Toto spojení se vytváří například na internetu nebo osobně či po telefonu, emailem, ale například i zrakem a sluchem. Trvá od momentu, kdy se o vás zákazník doslechne, tak dlouho, dokud ho neodláká někdo jiný, šikovnější, než jste vy. Ale pokud se stanete partyzánem, toto se vám nepřihodí.

Partyzán využívá výhodu, že běžný podnikatel dělá mnoho hloupých kroků, neuvědomujíc si, že marketing je celková zkušenost. Jaký bude váš partyzánský úkol? Vytvořit pro zákazníka zkušenost, která bude v každém okamžiku uspokojivá, jednoduchá a hodná jeho času. Pokud toto dokážete, děláte skutečně guerrilla marketing.

Být takto dobrý není snadné. Těchto pár vět je jen ochutnávka. Naučíme vás čisté zlato vydolované z celosvětové pokladny guerrilla marketingu. Jste kousek od toho, abyste získali účinnou konkurenční výhodu, protože guerrilla marketing je z pohledu mnoha podnikatelů čisté zlato, a u nás najdete ta nejryzejší a nejnovější zrnka – ta nejhlavnější a nadčasová ze všech.

Marketing začíná v momentě, kdy si uvědomíte, že máte na prodej produkt nebo službu pro lidi. V tom okamžiku se objeví zásadní otázky: „Jak se bude váš produkt jmenovat? Kde ho budou moci lidé koupit? Kolik bude stát? Jak se za něj bude dát platit? Jaké budete mít výrobní náklady? Jaké barvy bude mít webová stránka a jaké regály?“

Odpovědi na tyto a další otázky se mění každým okamžikem, protože stejně rychle se mění i marketing. Dobrá zpráva je, že schopnost změnit se je součástí guerrilla marketingu.

Guerrilla marketing je i schopnost řídit se velmi jednoduchým plánem – a to dokáže každý.

Většina lidí však očekává rychlé odpovědi, okamžité výsledky a vysoký zisk již na začátku, což se jim však nesplní. Takže udělají změny, nová rozhodnutí, čímž opustí svůj původní plán. Tímto krokem zpečetili to, že se ten původní plán nesplní. Pak si truchliči stěžují, že se u nich marketing neosvědčil.

Nicméně marketing funguje každému – kdo ho používá správně. Všechny mé znalosti a zkušenosti z guerrilla marketingu jsou zde k tomu, aby vám ukázaly, jak to dělat správně.

Protože marketing bez plánu je totéž jako jít do boje s velitelem, který velí: „Připravit se… pal… zamířit!“

Guerrilla marketing se přerodil z rebelského marketingu na mainstream marketing. Z jednoho jediného místa v Kalifornii se jeho poselství postupně rozšířilo do většiny světa. Stejně jako malí i velcí podnikatelé ho přijali ze dvou jasných důvodů:

  1. Guerrilla marketing zjednodušuje na první pohled komplikovanou věc.
  2. Guerrilla marketing při správném provedení vždy funguje.

Guerrilla podnikatelé se naučili umění aplikovat ho správně. Mým cílem je proměnit vás v partyzány. :) Po tomto přerodu pochopíte, že marketing je každý kontakt mezi těmi, kteří reprezentují vaši firmu, a vnějším světem. Marketing není jen to, co každý vidí. Jsou to také snadno přehlédnutelné detaily. Detaily, které však partyzán nepřehlédne.

Partyzáni chápou, že marketing je dnes fascinující „vždy fascinující“ pravda „vždy pravda“. V minulosti byl marketing z velké části nepravdivý a určitě nebyl fascinující. Mnoho lidí nedokáže pochopit, že marketing je proces. Není to jednorázová událost.

Guerrilla marketing má začátek, střed, ale konec pouze zřídka – pouze v případě, že se svou firmu rozhodnete prodat. Avšak ani tehdy by neměl mít konec – jedině pokud by ji koupil slabomyslný člověk.

Marketing je více podnikáním než uměním. Samozřejmě obsahuje všechny formy umění – hudbu, psané slovo, herectví, tanec, video, malbu, kresbu, fotografii či zpěv – ale neuvádějte sami sebe v omyl, že jste umělci.

Jste partyzáni a vaším cílem je zisk firmy

Pokud při tom pociťujete nějaké emocionální potěšení, tak existuje díky stabilnímu a silnému nárůstu vašich zisků, a ne díky oceněním či komplimentům, které dostanete.

Po úžasném uměleckém představení následuje aplaus. Po úžasném marketingovém tahu často následuje apatie a nečinnost. Proč?

Protože to není umělecké představení, ale marketing a mnozí podnikatelé na základě toho, že neslyší potlesk, usoudí, že marketing nefunguje. Marketing jen sotva kdy zabere okamžitě. Chcete-li okamžité výsledky, dejte se na zahrádkaření. Ale dokonce ani ti nejlepší zahrádkáři nedokážou urychlit proces sázení, hnojení a sklizně.

Guerrilla marketing funguje důkladně, ale potřebuje čas. Toto je důležité si vyjasnit hned na začátku. Nechci totiž vidět žádný skleslý výraz na tváři podnikatele, který má k dosažení úspěchu vše, co potřebuje, kromě trpělivosti.

A marketing je ještě cosi: je to velká šance. Je to příležitost, jak pomoci zákazníkům úspěšně dosáhnout cíle, který si stanovili. Nezáleží na tom, zda je jejich cílem vydělat peníze, vybudovat firmu, naučit se tančit, zhubnout v pase, zlepšit se v golfu, nebo upoutat partnera. Marketing je vaší šancí ukázat lidem, jak si sny zrealizovat.

Žijeme přímo ve středu informační doby, takže můžete zdarma poskytnout informace, abyste jiným pomohli zasáhnout cíl přímo do černého. Možná se vám to podaří informací a možná marketingový úspěch tkví v produktu nebo službě, který/kterou nabízíte. Ať si to už vyžaduje cokoliv, váš produkt může vyřešit problémy vašich zákazníků, takže vnímejte sebe jako někoho, kdo řeší problémy. Pokud to uděláte, budete na dobré cestě k tomu, že se stanete partyzánem.

Samozřejmě musím připustit, že kromě toho, že marketing řeší problémy, zahrnuje také prvky umění. Popravdě řečeno, marketing je umění, jak přimět lidi, aby změnili své smýšlení; je to způsob přesvědčit je, aby viděli věci vašima očima, aby přestali dělat věci tak, jak je dělali dosud, a začali je dělat vaším způsobem, protože jim to usnadní život, pomůže jim to dosáhnout jejich cíle a udělá je to šťastnými – aťsi to vyžaduje cokoliv. Takže jedním z vašich úkolů jako guerrillas je najít jejich knoflík a stisknout ho.

Nemusíte dřít jako kůň, abyste uspěli…

Zde se zastavme a ujasněme si jednu věc. Najít a jenom stisknout knoflík? Chci vám tímto říci, že guerrilla marketing je lehký? Ne, protože není. Je dobrý z mnoha důvodů, včetně účinnosti, využitelnosti, či proto, že je nestresový a přináší čistou radost ze správně provedené práce. Ale není lehký. Někomu se možná zdá, že k tomu, aby byl partyzánským podnikatelem, musí dřít jako kůň. Ano, opravdu musíte tvrdě pracovat. Ale žádný partyzán není workoholik.

Sami uvidíte. Vaše cesta není klikatá. Je rovná, případně do kopce, ale vždy vede tam, kam směřují vaše vize. Sami víte, že trh je zaplaven knihami o podnikání, které popisují, jak by měla vynikající firma vypadat. Ale partyzánské tipy jsou jiné. Obsahují čistě praktické rady, které můžete okamžitě uskutečnit. Naučí vás, co je třeba dělat, jakým způsobem je to třeba dělat.

Čas teoretizování skončil. Nyní nastal čas skutků. Těšte se již brzy na mé první tipy pro vás…

Andrej Prázdnovský

Skutečný marketingový partyzán od roku 2009. Jeden ze tří certifikovaných žáků v Evropě, které osobně trénoval otec guerrilla marketingu: Jay C. Levinson. Podniká více než 12 let, během nichž spolupracoval s Jack Canfield a Brianem Tracym. Zažil úspěchy i pády, díky čemuž jsou jeho informace mnohem více autentické.

Komentáře

  1. Radovan napsal:

    Mně se článek líbí, jen dlouhé čtení, zkrátil bych ho.

  2. Viktor napsal:

    Super. Konecne po lopate vysvetlene, o com partizansky marketing je. Vacsina reklamiek ho prezentuje iba ako jednorazovu kampan a nie ako celkovy pristup k zakaznikovi od A po Z . Tesim sa na dalsi clanok :)

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.