Co byste měli o SEO vědět a proč se jím vůbec zabývat?

SEO je ve světě internetu, hlavně online marketingu často používaný výraz. Co vlastně to SEO je? Zkratka SEO – SearchEngineOptimisation v překladu znamená optimalizace pro webové vyhledávače.

seo

Proč pořád mluvíme o SEO?

Pod zkratkou SEO se skrývá několik postupů a technik, které pomáhají dostat stránku na přední místa ve vyhledávačích (Google, Bing, Yahoo, Seznam, Yandex…). Na Slovensku je to jednoduché, optimalizuje se pro Google. V Čechách je to trochu složitější, ačkoliv Google je využíván jako hlavní vyhledávač, stále zde ještě figuruje jako hodně používaný vyhledávač Seznam. SEO Vám zajistí organickou návštěvnost vašeho webu.

Proč se vůbec zabývat SEO, co Vám přinese správné SEO?

SEO Vám zajistí organickou návštěvnost vašeho webu. Jde o přímou návštěvnost z vyhledávačů. Správně udělané SEO zaručí dlouhodobou cílenou návštěvnost. Na rozdíl od PPC (pay per click) reklamě, má SEO nespornou výhodu v tom, že návštěvnost se generuje po správné optimalizaci dlouhodobě a bez dalších nákladů.

Vzhledem k tomu, že PPC reklama je placená, je efektivní pouze, pokud platíte. Z dlouhodobého pohledu je tedy SEO méně nákladné, než PPC. Tím samozřejmě nechci říct, že SEO je zadarmo, jak se může zdát. Do správné optimalizace musíte buď investovat vlastní čas, nebo si zaplatit kvalitního SEO experta.

Všeobecně je prokázané, že se více kliká na přirozené výsledky, než na PPC odkazy. Odkazy na prvních místech mají v přirozeném vyhledávání větší důvěryhodnost než placené reklamy.

SEO nebo PPC? Co je lepší?

Na tuto otázku neexistuje jednoznačná správná odpověď. Pro některé stránky je vhodnější SEO, pro jiné PPC. Vždy však doporučuji dělat obojí.

SEO je dlouhodobá záležitost. Nemůžeme čekat zázraky do pár minut. Výsledky se obvykle dostaví po několika týdnech až měsících. Vždy záleží na typu stránek, oboru, ve kterém podnikáte, a hlavně na tom, jak dobře optimalizované stránky má vaše konkurence. Osobně doporučuji, aby každá stránka, či e-shop prošly alespoň základní SEO optimalizací. Jako další krok pak můžete spustit PPC kampaň.

Existují však i případy, kdy se SEO nevyužívá.  Například v krátkodobých kampaních, nebo jednorázových bleskových kampaních přistoupíme k využití placené reklamy  PPC.

Chci být na první stránce!

Cílem optimalizace je umístit se na první straně vyhledávače při zadání konkrétních klíčových slov. Ideálním umístěním je být na první stránce, do desátého místa pořadí. Statistiky nám potvrzují, že více než 90% lidí při vyhledávání kliká na odkazy na první straně výsledků vyhledávání. Nějaká drobná procenta mají i druhá a třetí strana, od třetí strany dál je to zanedbatelné.

Naší snahou by mělo být dostat se co nejrychleji alespoň na třetí stranu, abychom docílili relevantní návštěvnosti.

Jak jsem již zmiňoval výše, cílem je dostat se na první stranu, kde jak je statisticky dokázáno, nejvíce uživatelů kliká na první odkaz. – tohle není úplně pravda :-D

Níže si můžete přečíst výsledky některých studií o CTR (procento klikanosti) na jednotlivých pozicích ve výsledcích vyhledávání.

Co bych měl mít již hotové, než se pustím do SEO?

  • Analýzu klíčových slov
  • Kvalitní a jedinečný obsah

Klíčová slova jsou slova, či slovní spojení, která uživatelé používají k vyhledávání ve vyhledávačích. Více o klíčových slovech se dozvíte v článku Kľúčovéslová v Google. Stejně jako se při stavbě domu neobejdete bez dobrých základů, při SEO se neobejdete bez kvalitní analýzy kľúčových slov. Nemůžete začít dobře optimalizovat, pokud nevíte, co lidé hledají.

Dalším nezbytným předpokladem pro SEO je kvalitní text. Bez kvalitního a jedinečného textu zkrátka optimalizaci nikdy neuděláte tak, abyste se objevovali na prvních pozicích. Snažte se, aby Váš text byl originální, lepší než text konkurence, ale v neposlední řadě čtivý a poutavý pro čtenáře.

Faktory SEO – co to je?

Faktory, které ovlivňují pořadí ve výsledcích vyhledávání (SERP) jsou právě SEO faktory. Dělíme je na faktory, které umíme ovlivnit na stránce – on pagefaktory a faktory mimo stránky – offpage.

On page faktory jsou:

  • Technické
  • Obsahové

Technické faktory:

  • Funkční stránky
  • Přesměrování
  • Funkční odkazy
  • Rychlost stránky

Obsahové faktory:

  • Klíčová slova v titulku a délka titulku
  • Klíčová slova v popisu (meta description) a délka popisu
  • Klíčová slova v H1-H6
  • Klíčová slova v alternativním popisu obrázku
  • Zvýrazněná klíčová slova

Chcete-li vědět více o nejdůležitějších faktorech na webové stránce, stáhněte si SEO ebook.

Vzhledem k tomu, že SEO má v marketingu velmi široký záběr, tak přímo i nepřímo ovlivňuje i další nástroje marketingu, jako například:

  • affiliate marketing
  • obsahový marketing
  • email marketing
  • marketing na sociálny sieťach
  • PPC reklama

Mé doporučení je proto na každém webu udělat alespoň základní nastavení SEO faktorů, abyste mohli následně využívat další nástroje. Cílem tohoto článku bylo seznámit Vás krátce s tím, co SEO vlastně je a proč by se na něj nemělo při tvorbě webu, nebo při jeho udržování zapomínat.

Mám tu čest přednášet 16.6.2016 na SmartDay na téma Čo by mal vedieť o SEO každý majiteľ webu.

Přijďte se o SEO dozvědět více!
Pokud máte nějaké otázky, napište do komentářů, nebo mi pošlete email.

Vlado Baránek
SEO expert, Smartpartner
vbaranek@online-marketing.sk
www.online-marketing.sk

Vlado Baránek

Pomáham podnikateľom získavať viac zákazníkov z internetu využívaním nástrojov online marketingu. Baví ma pomáhať ľuďom zjednodušovať si život vďaka informačným technológiám. Pomôžem vám zvýšiť návštevnosť vášho webu a zmeniť jeho návštevníkov na zákazníkov a fanúšikov. Oblasti, v ktorých vám pomôžem Moja špecializácia: SEO, Emailing, Affiliate, Dynamika Bohatstva, Tvorba webu, Info-marketing, Cesta zákazníka, MioWeb, FAPI, SmartEmailing, SmartSelling, Auto marketing, Data marketing, Avatar...

Komentáře

  1. Pavel napsal:
    Komentář čeká na schválení.

    Ano, moc pěkný článek :) Určitě bych investoval do obojího: PPC a SEO :) Akorát SEO je složitější (https://smartselling.cz/co-byste-meli-o-seo-vedet-a-proc-se-jim-vubec-zabyvat/) než PPC :)

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *