Jak vést návštěvníka na webu, aby nakonec nakoupil?

Pokud teď přemýšlíte nad tím, jak dostat na váš web více návštěvnosti, zastavte se. Předtím, než začnete nakupovat inzerci, nebo shánět SEO agenturu, odpovězte si na otázku, co chcete, aby návštěvník na vašem webu udělal. Neznáte-li na tuto otázku jasnou odpověď, stopněte hned všechny investice. Stejně by to byly vyhozené peníze. Co může být cílem vašeho webu a jak přeměnit návštěvníka v zákazníka? Čtěte dále…

banner_cesta_zakaznika

Je potřeba, aby váš web začal konvertovat. Konverze je situace, kdy uživatel vašeho webu provede vámi žádanou akci.

Tou může být např.:

  • přihlášení k odběru emailů,
  • přihlášení se jako fanoušek vaší facebookové stránky,
  • sledování na twitteru,
  • sdělení názoru,
  • vyplnění dotazníku/ankety,
  • uskutečnění nákupu atd.

Konverze je cíl vašeho webu

Pokud váš web nemá cíl, potom vy máte problém. I kdyby to mělo znamenat kompletní redesign webu, cíl je nutný. Bez něj je váš web nestojí popravdě ani za dvousetkorunový poplatek za doménu. Natož pak za nějaké investice do návštěvnosti.

Je-li cíl známý, potřebujete zajistit, aby k němu každý návštěvník mohl směřovat rychle a hladce, jako po německé dálnici. Říkáme tomu cesta zákazníka.

Budou-li na dálnici výmoly a bude-li špatně značená, můžete si být jisti, že cestující nedorazí do cíle. Přejede exit, nebo opustí dálnici dřív, než k cíli dojede. 

Web by měl návštěvníka vést k cíli kombinací dvou způsobů:

  • přehlednou navigací webu,
  • cíleným emailingem.

Alice chce červené lodičky

Najde si proto ve vyhledavači eshop s botami. Vyfiltruje si lodičky, najde jedny, které se jí líbí, ale nemůže najít informaci o tom, zda mají na skladě červené. Pak si všimne přepínání barevných variant, které však z nějakého důvodu nefunguje.

Když už se jí po nějaké době podaří barvu přepnout a ujistí se, že opravdu tyto lodičky chce, klikne na tlačítko “Přidat do košíku”. Když pak chce obsah košíku zaplatit, nemůže jej najít. Vpravo nahoře, kde ho očekává, totiž není. Kde tedy může být? Chvilku tápe a pak znechuceně eshop zavírá a nachází si další v pořadí na Google…

Frustrující?

Jsem si jistý, že jste se v podobné situaci minimálně jednou sami ocitli. Bohužel, to je dnes realita nemalého počtu eshopů v ČR.

Chcete tohle dělat vašim potenciálním zákazníkům?

Nejčastější chyby tvůrců stránek

  • chybí Call-to-Action tlačítka (nevedou návštěvníka k cíli, neříkají, co má návštěvník udělat)
  • web je plný nepodstatných informací, které tříští návštěvníkovu pozornost
  • příliš velká nabídka produktů a/nebo filtrů, takže si návštěvník nemůže vybrat, a proto si nevybere nic (rozhodovací paralýza)
  • chybí možnost okamžitě zaplatit (ideálně kartou)
  • web nerespektuje zavedené zvyky (košík vpravo nahoře, logo vlevo nahoře, kontakt v menu vpravo nahoře)
  • nevyměňují email za magnet atd.

Pravidlo 1 věci

Existuje mnoho způsobů, jak zajistit, aby váš návštěvník dorazil do cíle. Pro teď můžete udělat to, že se nad každou vaší stránkou zamyslíte a zeptáte se sami sebe:

Jaká je jedna věc, kterou chci, aby návštěvník na této stránce udělal?

  • Pokud na stránce máte věcí víc, nechte jednu hlavní a ostatní odstraňte.
  • Je možné, že dojde i k tomu, že nedokážete říci, k čemu má konkrétní stránka vlastně sloužit. Potom takovou stránku s klidem smažte celou 😉

Podívejme se teď na druhý případ cesty zákazníka.

Franta kupuje ojetinu

Franta zvažuje koupi ojetého auta. Zatím ještě nemá dost peněz, ale už teď se zajímá o to, kde auto koupit, aby ho majitel bazaru nepodvedl. Na Facebooku náhodou narazí na tuto reklamu:

autotým reklama Hledat Googlem

 

To ho zaujme, tak na ni kliká a na webu www.autotym.cz najde tento magnet:

Autotým Autotým

 

Stáhne si příručku ve formě eBooku, ve které se k jeho zděšení dozví, jaké triky používají majitelé bazarů, když chtějí zamaskovat vady na autě a jak alespoň některé z nich on sám může odhalit (mimochodem skvělý příklad magnetu).

To v něm oprávněně zanechá dojem, že lidé v Autotýmu opravdu vědí, co dělají. Až jednou nadejde chvíle, kdy bude mít našetřeno dost na staronové auto, je velká šance, že využije služby Autotýmu. Ty spočívají v tom, že do bazaru vyšlou specialistu, který za malý poplatek proklepne auto od střechy až po podvozek…

To je skvělé, říká si.

Mezitím má Autotým.cz Frantův email, který získal při “transakci” stažení eBooku.

Autotým posílá každý měsíc Frantovi newsletter s odkazy na nové články na blogu, kde specialisté testují ojetiny, srovnávají auta mezi sebou, upozorňují na skryté vady konkrétních modelů, zveřejňují zkušenosti klientů, kteří již konkrétní ojetiny koupili apod.

Až jednou si Franta vybere auto, které se mu líbí a o kterém se na základě článku Autotýmu dozvídá, že jde o spolehlivý model. Náhodou zrovna dostane od svého šéfa prémie, a protože chce jít na jistotu, vzpomene si, že Autotým nabízí službu prověření vozidla.

Otevře si tedy znovu web www.autotym.cz a vyplňuje tuto přihlášku, kterou najde na titulní stránce:

Clipboard03

Za pár hodin mu volá operátorka Autotýmu a Franta si domlouvá schůzku se specialistou v pražském bazaru, kde si ojetinu našel. Schůzka proběhne, auto je v pořádku a Autotým i bazar mají dalšího spokojeného zákazníka.

Tento příběh dopadl dobře. Byla to skvělá ukázka toho, jak vést potenciálního zákazníka k cíli kombinací dobře postavené služby, skvělého webu se zajímavým obsahem, magnetu, emailingu a telefonátu.

Akční kroky:

  • Jaký je cíl vašeho webu? Pokud jej náhodou ještě nemáte, sedněte si a vymyslete jej 😉
  • Jak jednoduché je se k němu doklikat?
  • Zkuste pár známých, kterým řeknete, co je cílem webu a ať se k němu zkusí dostat. Možná budete překvapeni. A buďte poblíž, abyste slyšeli, co u toho říkají 😉

mwbanner

 

Viktor Šabacký

Ve Firmě 2.0 se starám o marketing a prodej Platformy 2.0 - Nejvýkonnějšího obchodníka na internetu.

Komentáře

    Přidat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *