13 důvodů, proč guerrilla marketing poráží tradiční marketing

Pamatuji si ten šok, který jsem zažil, když mi Jay C. Levinson řekl, že partyzánský podnikatel je schopen vykoupit všechny knihy o guerrilla marketingu jen proto, aby se o něm nedozvěděla jeho konkurence. Nebo že je vykupují majitelé či ředitelé firem, aby je rozdali svým obchodníkům a marketérům.

Není pro mě žádným překvapením, že se jich prodalo více než 21 milionů výtisků. Partyzáni jsou doslova uneseni jejich poselstvím. Postupem času jsem několik partyzánů i osobně poznal. Poznal jsem podnikatele, který dal knihu povinně přečíst každému zaměstnanci ihned při nástupu do jeho firmy. Poznal jsem jiného majitele firmy, který si partyzánské knihy zamykal do šuplíku ve stole.

banner

Chcete vědět, proč guerrilla marketing funguje? Zde je 13 důvodů:

  1. Tradiční marketing vždy zdůrazňoval, že pokud chcete uvést produkt na trh, musíte investovat peníze. Guerrilla marketing říká, že pokud chcete investovat peníze, můžete – ale nemusíte, pokud jste ochoten investovat čas, energii a fantazii. Sám Levinson řekl, že dříve, než napsal první knihu o guerrilla marketingu, nedokázal najít žádné knihy pro firmy, které do marketingu investují méně než 300.000 dolarů měsíčně. Duší partyzánského marketingu je malé podnikání – firmy s velkými sny, ale malými rozpočty.
  1. Tradiční marketing mnoho podnikatelů odstrašuje, protože je na ně příliš komplikovaný. Často si nejsou jisti, zda se marketing týká prodeje, webových stránek, nebo snad komunikace s veřejností? Guerrilla marketing zbavuje tuto sféru všech mýtů, ukazuje svou jednoduchost a odhaluje pravou podstatu marketingu – je to jakýkoliv kontakt vaší firmy s kýmkoli mimo vaši firmu.
  1. Tradiční marketing bere za měřítko úspěšnosti výšku prodeje nebo reakce na nabídku, návštěvnost webových stránek, počet lajků na Facebooku nebo obrat zboží. Ale to nejsou ta pravá čísla, na která bychom se měli zaměřovat. Guerrilla marketing vám připomíná, že hlavní údaj, který si zasluhuje vaši pozornost, je výše vašeho zisku. Viděl jsem mnoho firem, které lámaly rekordy ve výši prodeje, návštěvnosti stránek či popularitě díky reklamní kampani, a zároveň ztrácely peníze. Zisk je jediné číslo, které ukazuje pravdu. Pokud vám něco nevynáší zisk, nepatří to do guerrilla marketingu.
  1. Tradiční marketing je založen na odhadech a úsudku, což je jen efektní pojmenování pro obyčejné hádání. Guerrilla marketing je založen v největší možné míře na znalosti psychologie – zákonech lidského chování. Víte, že 90 % rozhodovacích procesů něco koupit se děje v podvědomí a že nejrychlejší cesta do podvědomí je opakování? Partyzáni útočí na tuto podvědomou mysl různými zbraněmi a opakování je jen jednou z nich.
  1. Tradiční marketing končí, jakmile dojde k prodeji. Guerrilla marketing připomíná, že až 68 % všech ztracených obchodů je ztracených právě kvůli nezájmu o klienta po uzavření obchodu – kvůli poprodejnímu ignorování zákazníků. Nazýváme to poprodejní apatie. Z tohoto důvodu guerrilla marketing hlásá vřelou poprodejní komunikaci – pokračující kontakt se zákazníky a naslouchání jejich potřebám. Partyzáni nikdy neztrácejí zákazníky kvůli tomu, že o ně nedbají.
  1. Tradiční marketing vás povzbuzuje, abyste měli logo, které bude reprezentovat vaši společnost – vizuální prostředek, který vás identifikuje mezi ostatními. Vizuální podněty jsou o 75 % lépe zapamatovatelné než podněty sluchové. Guerrilla marketing vás upozorňuje, že logo je v dnešní době pasé – jen připomíná zákazníkům jméno vaší společnosti. Namísto toho partyzánští podnikatelé mají „meme“ [čti jako mím], které reprezentuje jejich firmu – vizuální nebo verbální symbol, který odkazuje na ucelenou myšlenku, něco jako mezinárodně známý význam dopravních semaforů. Každý na světě ví, co znamená červená, oranžová a zelená. V současné době rekordního zmatku říká meme co nejvíce v co nejkratším možném čase. Na internetu je to přímo dar z nebes, protože lidé na vašich webových stránkách nemusí strávit více než pár vteřin. Toto slovo vzniklo v roce 1976 a uvidíte, že způsobí revoluci ve vašich ziscích.
  1. Tradiční marketing se točí kolem slova „my“. Téměř na všech webových stránkách najdete odkazy jako „Naše společnost“, „Naše historie“, „Naše produkty“, „Náš management“. Ale zákazníky vy až tak nezajímáte. „My“ je nudí. A proto guerrilla marketing používá marketing a soustředění se na slovo „vy“. Každé slovo a každá idea se soustřeďuje na zákazníka, návštěvníka webových stránek. Neberte to osobně, ale lidé se prostě nezajímají o vaši firmu. Starají se sami o sebe. A pokud s nimi dokážete hovořit o nich samotných, získáte si jejich plnou pozornost.
  1. Tradiční marketing vždy uvažoval, co by mohl získat od zákazníka. Partyzánští podnikatelé stále přemýšlejí o tom, co by mohli nabídnout zdarma – a teď, když jsme v době informací, se snaží podle svých možností nabízet zdarma cenné informace – například ebooky, informační webové stránky, YouTube instruktáže. Nezapomínejte, že marketing je vaše příležitost pomoci sobě i svým zákazníkům dosahovat stanovených cílů. Rovněž je to vaše zlatá šance, kdy jim můžete pomoci vyřešit problémy. Je možné, abyste to udělali zdarma? Pokud ano, stal jste se odborníkem na guerrilla marketing.
  1. Tradiční marketing vždy směřuje své odkazy na skupiny – čím větší skupina, tím lépe. Guerrilla marketing směřuje své odkazy na jednotlivce, nebo pokud to už musí být skupina, tak co nejmenší. Tradiční marketing stojí o megareklamu, guerrilla marketing volí minireklamu, mikroreklamu a nanoreklamu. Čím menší skupina, tím větší cíl.
  1. Tradiční marketing vás přesvědčuje, že reklama funguje, že webové stránky fungují, že poštovní nebo emailové oslovení zákazníka funguje. Na tyto zastaralé představy odpovídá guerrilla marketing – nesmysl, nesmysl a zase nesmysl. Reklama nefunguje. Už ne. Webové stránky? Mluvme vážně. Denně se lidé přesvědčují, že právě webové aktivity mohou vést do finanční propasti a ke zhroucení snů. Hodně z toho před pár lety ještě fungovalo. Ale teď už ne. Takže co tedy funguje? Partyzáni vědí, že fungují marketingové kombinace. Tím se účinek vašich aktivit vzájemně umocní. Dny marketingu jednoho typu jsou nenávratně pryč. Žijeme v době, kdy jen kombinace marketingových zbraní otevírají dveře k úspěchům. Guerrilla marketing zná více než 200 zbraní marketingu, z nichž mnohé jsou zdarma. Základním receptem je znát tyto zbraně, využívat a zkoušet mnohé z nich, a pak vyloučit ty, které pro vás nejsou efektivní. Sledujte naše články a seznam těchto zbraní získáte zdarma jako ebook.
  1. Tradiční podnikatelé počítají na konci každého měsíce peníze. Ale partyzáni počítají vztahy. Dělají vše pro to, aby vytvořili a upevňovali vazbu s každým klientem. Nepřehlížejí význam peněz, což naznačuje jejich náklonnost k ziskům, ale uvědomují si, že klíčem k pokladně se zlatem jsou právě dlouhodobě kvalitní vztahy. Partyzán nepočítá, kolik vizitek rozdal, ale kolik vizitek dostal.
  1. Tradiční marketing je o monologu. Hovoří či píše pouze jeden. Ostatní poslouchají nebo čtou. Což jen těžko může být základem pro vztah. Guerrilla marketing je o dialogu. Někdo promluví nebo napíše. Někdo jiný odpoví. Vzniká interaktivní komunikace. Zákazník je zapojen do marketingového procesu. Z dialogu se rodí vztah. Dialog musíte vyvolat tím, že klienty vyzvete, aby se z nějakého důvodu zaregistrovali – k odebírání vašich informací, do soutěže, pro dárek zdarma, nebo hlasovali v online anketě. A samozřejmě jim musíte odpovědět. V malém podnikání to je možné. To je vaše výhoda. Velké společnosti obvykle nejsou natolik flexibilní.
  1. Tradiční marketing využívá silné zbraně marketingu jako rádio, televizi, noviny, časopisy, webové stránky, má tendenci ignorovat drobné detaily – například jaký má příjemné prostředí v kanceláři vliv na vyřizování pracovních a obchodních hovorů, oděv, který nosí zaměstnanci apod. Guerrilla marketing má vždy svůj záměr. Věnuje pozornost maličkostem v kontaktu s vnitřním světem, snaží se nic nepřehlížet a uvědomuje si zásadní důležitost drobných, ale významných detailů. Vzpomínám si na jednu cestovní kancelář, která prodávala více exotických zájezdů jen díky tomu, že v místnosti byla cítit kokosová vůně.

Guerrilla marketing se týká teorie a akce. My vám poskytneme teorii. Jaký druh akce byste měli podniknout. První věc je porozumět tomu, co skutečně je marketing a proč guerrilla marketing vydělává tolik peněz tolika bankovním účtům po celém světě. Uvědomte si, jaké možnosti máte jako partyzán. S tolika novými možnostmi můžeme téměř říci, že je až příliš snadné uspět. Ale víme, že to už je vaše práce. Naše práce je vám pomoci. Takže se do toho pusťme.

Andrej Prázdnovský

Skutečný marketingový partyzán od roku 2009. Jeden ze tří certifikovaných žáků v Evropě, které osobně trénoval otec guerrilla marketingu: Jay C. Levinson. Podniká více než 12 let, během nichž spolupracoval s Jack Canfield a Brianem Tracym. Zažil úspěchy i pády, díky čemuž jsou jeho informace mnohem více autentické.

Komentáře

    Přidat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.